EU odustaje od potpune zabrane benzinaca i dizelaša

EU odustaje od potpune zabrane benzinaca i dizelaša

Europska unija službeno je predstavila značajne izmjene jednog od svojih najambicioznijih klimatskih ciljeva – zabrane prodaje novih automobila s motorima na benzin i dizel od 2035. godine.

Nakon snažnog pritiska proizvođača, ali i dijela država članica, Bruxelles je odlučio ublažiti dosadašnji plan i uvesti fleksibilniji regulatorni okvir za automobilsku industriju.

Umjesto potpune zabrane klasičnih motora, fokus se sada pomiče na drastično smanjenje emisija CO2, uz ostavljanje dodatnog manevarskog prostora proizvođačima.

Nova pravila o emisijama CO2 nakon 2035.

Ključna promjena odnosi se na ciljeve emisija. Prema novoj regulativi, vozila će nakon 2035. godine morati smanjiti emisije iz ispuha za 90 posto. Preostalih deset posto proizvođači će moći kompenzirati korištenjem alternativnih rješenja poput e-goriva, biogoriva ili materijala s nižim ugljičnim otiskom u proizvodnji.

Iako se formalno ostavlja prostor motorima na unutarnje izgaranje, jasno je da će bez snažne elektrifikacije i CO2 neutralnih goriva ispunjavanje ovih ciljeva biti gotovo nemoguće.

Pritisak Njemačke i Italije promijenio smjer

Zaokret u politici dolazi nakon višemjesečnih upozorenja dijela automobilske industrije te vlada Njemačke i Italije. Te su zemlje isticale da potpuna zabrana ne uzima u obzir realne kapacitete industrije, posebno u segmentima u kojima elektrifikacija napreduje sporije od planiranog.

Bruxelles je na kraju prihvatio argument da je potreban prijelazni model koji neće ugroziti konkurentnost europskih proizvođača.

Automotive Package: kompromis između klime i industrije

Novi paket mjera, nazvan Automotive Package, ima za cilj zadržati put prema klimatskoj neutralnosti, ali uz realnije uvjete za industriju. Osim fleksibilnijeg pristupa motorima na unutarnje izgaranje, predviđene su i dodatne regulatorne olakšice.

Posebni poticaji, takozvani super krediti, bit će usmjereni na male i cjenovno pristupačne električne automobile proizvedene u Europskoj uniji, kako bi se ubrzao njihov dolazak na tržište.

Olakšice do 2030. i niži pragovi za laka vozila

Za ciljeve do 2030. uvodi se mehanizam fleksibilnog ispunjavanja obveza, što proizvođačima daje dodatni prostor za prilagodbu. Istovremeno, za laka gospodarska vozila snižava se prag elektrifikacije, uz priznanje da taj segment ima specifične tehničke i tržišne prepreke.

Obvezni ciljevi za korporativne vozne parkove

Paket mjera obuhvaća i potražnju. Države članice dobit će obvezujuće ciljeve za dekarbonizaciju korporativnih voznih parkova, čime se želi ubrzati ulazak vozila s niskim i nultim emisijama u svakodnevnu uporabu, ali i na tržište rabljenih automobila.

Javna financijska potpora bit će vezana isključivo uz vozila proizvedena u EU i s niskim emisijama, što dodatno jača industrijsku politiku Unije.

Milijarde eura za baterije i manje birokracije

Značajan dio paketa odnosi se na baterije. Kroz program Battery Booster Europska komisija osigurava 1,8 milijardi eura za jačanje europskog baterijskog lanca, s ciljem smanjenja ovisnosti o globalnim dobavljačima.

Istodobno se najavljuje i smanjenje administrativnih opterećenja.

Pojednostavljenje propisa i homologacijskih postupaka trebalo bi automobilsku industriju rasteretiti za više od 700 milijuna eura godišnje, čime EU pokušava spojiti klimatske ciljeve i gospodarsku održivost.

Urednik

Uzivam raditi vijesti

Author

Urednik

Uzivam raditi vijesti